Сексуальне здоров’я молоді

За даними дослідження «Здоров’я та поведінкові орієнтації учнівської молоді в Україні» (HBSC) 2018-го року, кожен четвертий хлопець віком 13-17 років та кожна восьма дівчина мали досвід статевих стосунків. Кожен десятий з них розпочав сексуальне життя у 12 років і менше.

Правильно визначили шляхи запобігання інфікування ВІЛ лише 17% опитаних.

Для категоризації молоді використовуються різні терміни:

підлітки — люди віком 10-19 років;
молодь — віком 15-24 років;
молоді люди — 10–24 роки.

  • У світі приблизно 12 мільйонів дівчат віком 15–19 років і щонайменше 770 000 дівчат до 15 років народжують щороку у регіонах, які розвиваються.
  • Ускладнення під час вагітності та пологів є основною причиною смерті 15–19-річних дівчат у всьому світі.
  • Матері-підлітки віком 10–19 років мають більший ризик розвитку еклампсії, післяродового ендометриту та системних інфекцій, ніж жінки віком 20-24 років.
  • Діти матерів-підлітків мають вищі ризики патологічних станів та народження під час передчасних пологів.

За визначенням ВООЗ, сексуальне здоров’я — це стан фізичного, емоційного, психічного та соціального благополуччя, пов’язаного із сексуальністю. Досягнення й підтримання сексуального здоров’я пов’язані з повагою, захистом і дотриманням сексуальних прав. Сексуальне здоров’я необхідно розглядати як складову здоров’я людини.

Збереження сексуального і репродуктивного здоров’я підлітків і молоді має велике соціальне значення. Стан репродуктивного здоров’я сьогоднішніх дітей та підлітків безпосередньо впливатиме на демографічні процеси майбутніх 10-15 років.

Особливої уваги заслуговує питання сексуальної освіти дітей та підлітків. І ключова роль належить системі освіти.

Сексуальна освіта в країнах світу

☑️Австрія. Навчання сексуальності є обов’язковим у школах з 1970 року. Розпочинається в початковій школі та інтегрується в уроки біології, німецької та релігійної освіти.

☑️Бельгія. Розпочалась з 1984 року, включена до шкільних програм і стала частиною шкільних оцінок.

☑️Чехія. Почалася у 1972 році, стала обов’язковим предметом з другого класу початкової школи.

Принципи статевої освіти в Європейському Союзі:

комплексний підхід (емоційна, фізична, соціальна, культурна сфери);
залучення і участь батьків;
залучення самої молоді, принцип «рівний-рівному»;
навчені викладачі (тренери);
неперервність навчання і обов’язкова присутність;
інтерактивне навчання;
обговорення тем без табу;
міжсекторальний підхід (поліклініки, школи, батьки, інтеграція в інші предмети тощо).

Джерело: Центр громадського здоров’я України