Про повагу до автономії пацієнта

Цього тижня чимало людей святкуватимуть Різдво. Свято, яке нагадує про любов до ближнього та турботу про інших. Коли всі ми прагнемо зробити світ привітнішим та долучитись до добрих справ. Але Різдво та все, що його супроводжує, не повинно обмежуватись одним днем. Приділяти увагу тим, хто цього потребує найбільше, знаходити добрі слова, робити добрі вчинки – все це має бути завжди.
Різдво – гарна нагода згадати про лікарську етику та деонтологію. Науку, яка вивчає зокрема і медичну етику, правила і норми взаємодії лікаря з колегами та пацієнтом. Адже гарний лікар – це не тільки професіоналізм, бездоганні знання, а й уміння говорити з пацієнтом та дотримуватись певних етичних вимог.
Тож напередодні Різдва пропонуємо вам серію текстів про етику для лікаря. Сьогодні розповідаємо про повагу до автономії пацієнта.

У медичній практиці України тривалий час превалювала думка, що тільки лікар або медсестра вирішує, що є безумовним благом для пацієнта. Робити чи ні певне обстеження або операцію, де проходити реабілітацію, отримувати паліативну допомогу вдома чи в лікарні. Прикладів багато. Але такий підхід є застарілим у всьому світі.
Сучасний лікар має поважати автономію пацієнта. При цьому, автономія – це не лише право дієздатного пацієнта сказати “ні”, відмовившись від лікування чи процедур. Це також право пацієнта брати участь у прийнятті рішень щодо власного лікування. Право отримувати достовірну всебічну інформацію, щоб набути компетентності в прийнятті рішення.
Саме надання лікарем пацієнту всієї необхідної інформації сприяє його максимальній свободі у прийнятті рішення. Перед тим, як зробити вибір, пацієнт повинен знати про наслідки своєї згоди чи відмови від певної дії. Звичайно, це не стосується надання екстреної допомоги.
Поради стосовно надання автономії пацієнту:
1⃣ Залучайте пацієнта до процесу лікування, пояснюйте, що успішність лікування залежить і від нього самого.
2⃣ Правило інформованої згоди не має бути формальним – «підпишіть ось тут і тут». Натомість потрібно надавати пацієнту всю інформацію стосовно його стану здоров’я та необхідних маніпуляцій, щоб пацієнт набув компетентності у прийнятті рішення. Не приховуйте інформації про стан здоров’я від пацієнта.
3⃣ Будуйте у вашому закладі пацієнтоорієнтовану модель комунікації з пацієнтами, не з позиції «рівень бога». Адже пацієнт має право на повагу з боку медичного персоналу.
4⃣ Пацієнт має право у тому числі ухвалювати рішення стосовно власного здоров’я відповідно до власних цінностей, віросповідання тощо.
5⃣ Повага до автономії пацієнта також передбачає, що людина має право свідомо відмовитись від отримання медичної інформації і повністю довіритись лікарю.
Принципу поваги до автономії пацієнта можна дотриматись лише за умови інформованості та відсутності зовнішнього примусу, фізичного та морального тиску, ані будь-якого іншого. Пам’ятайте, що лікують не тільки пігулки чи процедури, а й етичне поводження медичного працівника із пацієнтами.