Підтримка психічного здоров’я дітей

10 жовтня – всесвітній день психічного здоров’я, який проходить під патронатом Всесвітньої організації охорони здоров’я, Міжнародної асоціації
запобігання самогубствам та Міжнародної організації, що опікується Глобальним психічним здоров’ям.

ВООЗ визначає психічне здоров’я як стан благополуччя, в якому  людина реалізує свої здібності, може протистояти звичайним життєвим стресам, продуктивно працювати і робити внесок у суспільство. У цьому сенсі психічне здоров’я є основою благополуччя людини і ефективного
функціонування спільноти. За даними ВООЗ, близько 450 мільйонів жителів планети страждають психічними захворюваннями, перелік яких зростає з кожним роком. І це не дивно, адже практично щодня ми потрапляємо в стресові ситуації, часто пускаючи проблеми психіки напризволяще. Вступ дитини до школи є переломним моментом її життя, оскільки змінюється її соціальний статус. Умови  кільного закладу та навчальний процес, за наявності незавершеності морфофункціонального  розвитку регуляторних механізмів дітей шестирічного віку, стають екстремальними факторами, адаптація до яких потребує максимального напруження організму дитини.

Співробітниками кафедри педіатрії, сімейної медицини та клінічної лабораторної діагностики ФПО ДЗ «ДМА МОЗУ», м. Кривого Рогу проведено дослідження 122 першокласників, метою якого було вивчення рівня їх фізіологічної адаптації в умовах сучасного шкільного навчального закладу. Прояви астенічного синдрому мали 42,2% дітей у вигляді відчуття занепокоєння, страху, слабкості, зниження настрою, підвищення втомлюваності зі зниженням здатності до навчання. У 38,1% дітей зареєстровано больовий синдром (в області живота, голови, серця), який поєднувався зниженням апетиту, особливо зранку, порушенням сну. З боку серцево-судинної системи відмічалися скарги на серцебиття (23,8%), неприємні відчуття у ділянці серця (14,3%). Непосидючість, періодичну агресивність відмічено у 19,7% першокласників.
При аналізі показників функціонального стану системи кровообігу у 71,2% дітей виявлено підвищення частоти серцевих скорочень водночас з
підвищенням максимального та мінімального артеріального тиску, що говорить про їх втомлення. У 12,3% дітей зафіксовано, навпаки, зниження
частоти серцевих скорочень та артеріального тиску та відповідає стану перевтоми. Особливої уваги заслуговує аналіз індексу адаптаційного
потенціалу. Тільки 3,2% дітей мають задовільний рівень адаптації при мінімальному напруженні регуляторних систем організму. Напруження
адаптації відмічено у 6,4% дітей, тобто функціонування організму забезпечується більш високим напруженням регуляторних механізмів. Стан
незадовільної адаптації виявлено у 41,8% дітей та зрив адаптації у 48,6% дітей, що свідчить про виснаження резервних систем і наявності синдрому дезадаптації.
Таким чином, більшість першокласників мають зрив або незадовільний стан фізіологічної адаптації, що в подальшому може привести до суттєвого погіршення стану здоров'я дітей. Тому, для профілактики рекомендовано батькам дотримуватися режиму дня, прогулянки на свіжому повітрі після школи не менше 2-х годин в активному режимі, раціональне харчування з урахуванням вподобань дитини та достатньою кількістю вітаміновмісних продуктів, лагідне та дбайливе ставлення до своїх діточок.